Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2012

Θα ανέβει η τιμή του υγραερίου;


Πολλοί καταναλωτές ενδιαφέρονται να μειώσουν το κόστος μετακίνησής τους προσθέτοντας σύστημα υγραεριοκίνησης στο αυτοκίνητό τους.  Μια επένδυση στην οποία έχουν προβεί περίπου 70000 οδηγοί στην Ελλάδα και εκατομμύρια σ όλο τον κόσμο, εξοικονομώντας καθημερινά χρήματα.


Παρ΄ όλη την φημολογία και τη φιλολογία που αναπτύχθηκε τους τελευταίους μήνες περί δήθεν μεγάλης αύξησης της τιμής του υγραερίου οι καταναλωτές συνεχίζουν να εμπιστεύονται το υγραέριο σαν φθηνό εναλλακτικό καύσιμο, διότι το όφελος που έχει είναι περίπου 18-20 ευρώ ανά 30 λίτρα.
Όσα δηλαδή χρειάζεται ένας μέσος οδηγός την εβδομάδα. Άρα μιλάμε για ένα όφελος 70-80 ευρώ το μήνα ή περίπου στα 800-1000 ευρώ τον χρόνο για 15000 χιλιόμετρα ετησίως. Καθόλου άσχημα αν σκεφτούμε πόσοι οδηγοί ψάχνουν πρατήριο βενζίνης για να κερδίσουν 2-3 λεπτά το λίτρο. Φανταστείτε το όφελος να φθάνει τα 65 λεπτά ή και παραπάνω  το καλοκαίρι που η τιμή του υγραερίου  πέφτει κι άλλο και της βενζίνης ανεβαίνει.

Ο λόγος που η τιμή του λίτρου υγραερίου κίνησης είναι και θα είναι και στο μέλλον αρκετά χαμηλότερη σε σχέση με τα υγρά καύσιμα βενζίνη και diesel και παρόλο το διπλάσιο ή και σχεδόν τριπλάσιο κέρδος που έχουν οι πρατηριούχοι από την πώληση του υγραερίου είναι

1) το χαμηλότερο κόστος διύλισης. Η τιμή που πουλούν τα διυλιστήρια το υγραέριο είναι έως και 40% χαμηλότερη σε σχέση παραδείγματος χάριν με αυτή του diesel.

2) Ο Ε.Φ.Κ. κατανάλωσης στα υγρά καύσιμα υπολογίζεται στο χιλιόλιτρο, ενώ στα αέρια στο μετρικό τόνο, όπως όλα τα αέρια καύσιμα. Στην περίπτωση του υγραερίου ένας μετρικός τόνος είναι 1700-1800 λίτρα ανάλογα με το ειδικό όγκο του. Για την Ελλάδα αντιστοιχεί στα 1760 λίτρα. Άρα λοιπόν με την εξίσωση των φόρων υγραερίου- diesel όπου η αύξηση ήταν 130 ευρώ ανά μετρικό τόνο, το αποτέλεσμα αυτού ήταν η αύξηση της τιμής του υγραερίου να είναι μόνο κατά περίπου 9 λεπτά το λίτρο συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α..

3) Επίσης όπως είναι εύκολα κατανοητό σε προϊόν φθηνότερου κόστους, όπως είναι το υγραέριο η επιβολή του Φ.Π.Α. η οποία είναι ποσοστιαία 23%  στη περίπτωση των καυσίμων έχει λιγότερη επίδραση στην τελική τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής.

4) Τέλος τα πρατήρια υγραερίου αυξάνονται με γοργό ρυθμό. Υπήρχαν 45  πριν από 18 μήνες. Έχουν ξεπεράσει τα 300 σήμερα και είναι σε διαδικασία αδειοδότησης αλλά περίπου 100 πρατήρια σε όλη την Ελλάδα. Αυτό σημαίνει πως σύντομα η τιμή πώλησης του υγραερίου θα πέσει κι άλλο.
Δεν είναι τυχαίο που στην Λάρισα για παράδειγμα όπου ο ανταγωνισμός είναι πολύ μεγάλος, η τιμή πώλησης του λίτρου είναι 8-10 λεπτά χαμηλότερη από αυτή της Αθήνας.

Κωνσταντίνος Καλογρίτσας
Μηχανολόγος Μηχανικός